Podcast Rowerowy

Share this post

Strida – zrozumiałem o co chodzi w rowerowej innowacji

www.podcastrowerowy.pl

Discover more from Podcast Rowerowy

Historie, które powstają dzięki pasji połączonej z napędem, ramą i kołami. Podcast Rowerowy to audycja dla wszystkich miłośników dwóch kółek, którzy chcą wiedzieć więcej o historii, kulturze i pasji związanymi z rowerami. W programie przedstawiamy ciekaw
Continue reading
Sign in

Strida – zrozumiałem o co chodzi w rowerowej innowacji

Strida, składak, który chcesz mieć w bagażniku, pod biurkiem i w schowku na szczotki.

Piotr Peszko
Mar 29, 2023
1
Share this post

Strida – zrozumiałem o co chodzi w rowerowej innowacji

www.podcastrowerowy.pl
2
Share

Rower zredukowany do koniecznego minimum. Powstał jako studencki projekt rozwiązujący problem dojazdów koleją na uczelnię. Strida, składak, który chcesz mieć w bagażniku, pod biurkiem i w schowku na szczotki.

Historia Stridy

Strida był głównym projektem Marka Sandersa na jego studiach magisterskich w latach 1983-1985 na Imperial College London i Royal College of Art. Celem projektu było uproszczenie rowerów, a zwłaszcza rowerów składanych. Zainspirowany został wózkiem dziecięcym Maclaren, który składa się w cienką formę, z kołami razem na końcu, dzięki czemu można go toczyć zamiast nosić.

W 1985 roku Industrial Property Rights Ltd. uzyskało licencję na projekt. Produkcja Stridy 1 rozpoczęła się w 1986 roku w Glasgow, a Strida została wprowadzona na rynek w Harrods w Londynie w 1987 roku. W 1988 roku produkcja została przeniesiona do Long Eaton w Nottingham, gdzie opracowano 2-biegową, z przodu zamontowaną skrzynię biegów Sturmey-Archer, która została przetestowana, ale nigdy nie została wprowadzona do produkcji.

Fot. Piotr Gryszka

Popularność

Strida zdobyła trzy nagrody w konkursie UK Cyclex Bicycle Innovation Awards w 1988 roku (Best New Product, Most Innovative, Best British Design). Najwięcej rowerów sprzedano w Japonii i Wielkiej Brytanii, a w mniejszych ilościach w USA, Australii i Niemczech. W 1991 roku produkcja została przeniesiona do Casa Hipolito, portugalskiego producenta.

Wprowadzenie Stridy 2

W 1997 roku prawa do produkcji Stridy zostały kupione przez brytyjską firmę Roland Plastics, a produkcja wróciła do Wielkiej Brytanii. W 2000 roku Strida zdobyła nagrodę I.D. Magazine's Annual Design Award, Sail Magazine's Pittman Award for Innovation and Safety oraz brytyjską nagrodę Design Council Millennium product Award.

Fot. Piotr Gryszka
Fot. Piotr Gryszka
Fot. Piotr Gryszka

Rozwój Stridy

Steedman Bass z Bostonu w Stanach Zjednoczonych kupił prawa do produkcji Stridy i z Markiem Sandersem rozpoczął prace nad Stridą 3, jak opisano w kursie The Open University 'Design and Designing' (T211). W 2002 roku, aby sprostać rosnącemu popytowi, produkcja została przeniesiona do tajwańskiego producenta Ming Cycle. W marcu 2006 roku Ming Cycle przejęło prawa do Stridy. W 2007 roku Strida 5 zdobyła nagrodę za projekt na Taipei International Bike Show.

Zostaw email, a ja przypomnę Ci o nowych odcinkach.

Podsumowanie

Strida to rower o innowacyjnym designie, który zyskał popularność na całym świecie. Dzięki prostej konstrukcji i składanym kołom, rower ten jest praktycznym wyborem dla osób, które potrzebują łatwego w transporcie i przechowywaniu roweru. W ciągu lat Strida przeszła wiele zmian i usprawnień, ale zawsze pozostała wierna swojej pierwotnej idei.

Referencje: 

  • Praca magisterska Marka Sandersa: https://issuu.com/mark77a/docs/masters__thesis_june_1985_-_strida

  • Biznes plan na rower Strida: https://issuu.com/mark77a/docs/business_plan_december_1985_-_strida

  • Artykuł z 2+3D: https://issuu.com/mark77a/docs/2-3d

  • Amerykański patent na Stridę: https://issuu.com/mark77a/docs/strida_us_us4718688a

Spodobał Ci się odcinek?

Chciałbym Cię zaprosić do świata Podcastu Rowerowego - miejsca, gdzie pasja i rower łączą się w jedno.

Jestem wielkim miłośnikiem kolarstwa i roweru jako idealnego środka transportu, dlatego postanowiłem stworzyć ten podcast. Nagrywam odcinki wieczorami, w weekendy lub biorąc wolne, bo robię to hobbystycznie mając regularną pracę.

Podcast rośnie w siłę

Aby móc kontynuować tworzenie nowych odcinków i przeprowadzać ciekawe wywiady, potrzebuję Twojego wsparcia. Przyłącz się do nas na Patronite i bądź na bieżąco z nowymi produkcjami, także tymi unikalnymi.

Dlaczego Patronite?

Patronite łączy Autorów z osobami, które chcą wesprzeć ich pasję nie tylko dobrym słowem, ale i finansowo. Patroni wpłacają regularne, comiesięczne kwoty na konto Autorów, a Ci mogą je wykorzystać na potrzeby swojej działalności. Czy to idealne rozwiązanie? Pewnie nie, ale na ten moment wydaje się nam najlepszym, najbardziej transparentnym i szczerym podejściem.

Podoba Ci się to co robię? Postaw mi kolarskie espresso 🙂

Wesprzyj Rowerowy jako Patron(ka)

Czym jest Patronite i dlaczego tak naprawdę pomaga?
1
Share this post

Strida – zrozumiałem o co chodzi w rowerowej innowacji

www.podcastrowerowy.pl
2
Share
2 Comments
Share this discussion

Strida – zrozumiałem o co chodzi w rowerowej innowacji

www.podcastrowerowy.pl
fan_stridy
Aug 1Liked by Piotr Peszko

Dla mnie Strida LT to już jedyny rower. W teren nie jeżdżę, ale pojawiło się coraz więcej rowerowych ścieżek turystycznych i przejechałem ich parę, min: Velo do Krynicy z Gdańska, Żelazny Szlak przy Czechach i Trasa Pojezierzy. Nie jest to oczywiście rower na setki kilometrów, ale do 100km/h dziennie sprawdza się dla mnie wystarczająco dobrze. Lekko się pedałuje i podjeżdża pod wzniesienia bez wysiłku. Głównie zasługa małej masy roweru, małych kół i niskiego oporu toczenia. Raz zakręcę i na luzie wyprzedzam wszystkich "górali" po kolei :D W mieście tez świetnie się sprawdza, gorzej z dziurawymi drogami i chodnikami.

Expand full comment
Reply
Share
1 reply by Piotr Peszko
1 more comment...
Top
New
Community

No posts

Ready for more?

© 2023 Piotr Peszko
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start WritingGet the app
Substack is the home for great writing